tirsdag 9. desember 2008

Testbenken #02.1

Dette er del en av testbenken #02. Det er usikkert hvor mange deler det blir, avhengig av hvor fort jeg klarer å løse de tekniske utfordringene knyttet til programvaren som skal testes.

I tillegg til mer unyttige musikkprogram som:
fiolin


og

mini-piano


er det en del funksjonelle også. Det finnes flere OSC (Open sound Controll) programvare. Alt fra gratisprogrammer som iTM midilab, Mrmr (uttales murmur), til mer kostbare programmer.

Programmet jeg skal teste her er TouchOSC som kommer med 5 layouter:
- Beatmachine
- Keys
- Mix 16
- Mix2
- Simple

(Bildet viser mix 16)


Installasjon

Installasjonen av TouchOSC på iphone enkelt. Trykk på "installer" i appstor, og programmet laster seg ned selv. Men uten kunnskap om hvordan OSC fungerer startet problemene:

Tanken min var å bruke OSC som kontroller for kanaleffektene og loopfunksjonene i Traktor.
I midi-setupen i Traktor finner jeg TouchOSC som midi-enhet. Jeg prøver så å sette den ene faderen som x-fader via Learn-funksjonen. Ingenting skjer. Da er det kjekt å ha google.

Googlesøk 1
Etter et kjapt søk på TouchOSC og Traktor i google får jeg opp en rekke treff. Blant annet denne videoen som gjorde at jeg kjøpte programmvaren:



På Native Instrumentsforumet finner jeg flere som har samme problemet. OsCulator er tydeligvis løsningen på problemet. Så jeg laster ned OsCulator, uten å ha peiling på hva programmet gjør.

Googlesøk 2
OsCulator var tydeligvis ikke det jeg helt var ute etter. Men det jeg har lært så langt er at OSC programvare og midi-ikke uten videre er kompatibelt. Så jeg gjør et søk til og får opp denne videoen med linker:


Så det må tydeligvis flere programmer til, Max/Msp er svaret denne gangen. Jeg går inn på linken som er referert til i beskrivelsen i videoen.

Der får jeg beskjed om at jeg også trenger Cnmat. Laster så ned det. Og følger videre instruksjonen i denne videoen som ligger på Xlr8r.com.

Nå skulle man tro at alt skulle fungere, men nei da. Jeg får opp rett midi-kontroller i midi-setupen i Traktor. Men den vil ikke koble seg til.

Touch OSC koster 17.- kroner på appstore. Og de 17.- kronene skal jeg ha utbytte for, derfor gir jeg ikke opp. Jeg skal få programmet til å fungere, så fortsettelse følger.

PS: For de som ønsker å bruke litt mer enn 17.- kroner på en OSC hardware controller, så finnes lemur.

PPS: Om noen har løsning på problemet, send den til trondheimelektroverksted@gmail.com

Ingen kommentarer: